Den som vet den vet, och om du inte vet så tycker jag att du ska läsa Vouge-artikeln som det pratas om över hela jordklotet just nu. Tror faktiskt inte ens att det är en överdrift, det pratas i alla fall om den på platser där det finns internet. Artikeln, skriven av Chanté Joseph, har titeln Is Having a Boyfriend Embarrassing now? och är intressant av så många anledningar. Mest av allt upplever jag att artikeln beskriver ett par samtida fenomen; att 1) saker som inte ens borde kunna vara ute eller inne tycks kunna bli det i vår tid och 2) att många människor mer än någonsin formar sina liv efter trender. I alla fall människor som är beroende av att ständigt vara aktuella, människor vars levebröd det är att ständigt vara relevanta och att synas.I artikeln beskriver Chanté hur det tidigare - framför allt på sociala medier men också i verkliga livet - för en kvinna ansågs vara beundransvärt att vara i en kärleksrelation; "Women were rewarded for their ability to find and keep a man, with elevated social status and praise. It became even more suffocating when this could be leveraged on social media for engagement and, if you were serious enough, financial gain"Nu tycks det istället ha blivit "pinsamt" att vara i en relation, eller i sociala medier-termer; inte lika mycket av en "clickbait". Flera kreatörer vittnar, enligt artikeln, om att de har förlorat följare när de har presenterat sin nya partner i sina sociala kanaler. Vilket har gjort att sättet kreatörer presenterar sina partners på har skiftat. Inte nödvändigtvis för att det känns rimligt att hålla vissa delar av sitt liv privat och icke-kurerat, utan för att anpassa sig till...en trend? Tidigare ville människor följa den fulländade, kurerade bilden av en partnerrelation som en kreatör (i de allra flesta fallen publicerade av kvinnor) visade upp. Nu verkar människor, enligt artikeln, snarare tycka det är ointressant med ännu en likadan bild på en (i de flesta fallen) man vid ens sida utan kontext.Jag vet mycket väl hur det känns att vara nyförälskad, när personen som får det att pirra färgar hela ens värld. Men det är väl sedan gammalt att färgen bleknar när den delas obegränsat. Det måste inte kapitaliseras på allt, och det gäller inte bara kärleksrelationer. Det finns något onaturligt i att information färdas så snabbt som det gör idag. Jag samtalade lite med Chattan här om dagen och frågade vad trend egentligen betyder och fick ett väldigt tydligt svar; Trend är en allmän utvecklingsriktning, som kan vara långsiktig och tydlig, antingen uppåt eller nedåt. Trender har alltid funnits, men det känns som att sociala medier har fläckat ner fenomenet och gjort det till en mer än någonsin ohållbar markör.I en tid där de allra flesta som är inne i dejtingsvängen vittnar om att det, i det stor hela, är en eländig härva har det blivit trendigt att vara singel. Att vara oberoende av bekräftelse från en kärlekspartner för att känna sig hel är en viktig grundsten. Men det är också jättefint att hänge sig åt en annan människa. Det går att vara fullt kapabel till att klara sig själv, men ändå vilja bli omhändertagen. Det går att älska någon utan att förlora sig själv. Det går att vara kär utan att hela internet vet om det. Jag tror en av anledningarna till att dejtingsvängen kan uppfattas som så knivig är just att det skall tyckas och tänkas och delas så mycket, från så många olika håll. När det som egentligen är viktigast och spelar roll på riktigt är det som händer och skapas mellan två personer, utan att allt diskuteras, dokumenteras och publiceras i tid och otid.Det är inte att vara i en relation i sig som är pinsamt, det är - om du frågar mig - att kurera och kapitalisera på "varje del" av något så personligt, privat och basalt som samhörighet är som är märkligt och kanske lite onaturligt i min värld. Sociala mediers storhetstid var enligt mig innan det blev mainstream. Innan trending audios, trender och identiska flöden. Storhetstiden var när varje person som befann sig på sociala medier, kreatör eller vanlis, delade innehåll på sitt sätt. När innehållet speglade våra olikheter. För att ge en bild från insidan; det är i ärlighetens mycket svårare idag, om planen är att tjäna pengar på att befinna sig där. Det är svårare att med "framgång" göra sin grej för att det finns så många parametrar som säger åt oss hur och vad vi ska göra för att nå ut. Vilket är hela poängen om du jobbar med det. Det spelar så klart in att det är så många fler människor som finns där ute nu och tävlar om användarnas scroll-sekunder. Det ger ett landskap där samma vinklar, samma poser, samma captions och samma vibe syns igen och igen och igen. Det finns faktiskt inget mer oinspirerande om du frågar mig. Jag drömmer om en värld där människor gör olika saker, gör saker på sitt sätt och ser olika ut, för att det är det människor gör.